Переймаються станом Тясминської дамби (2 публікації)

Мирослава  Білецька, Черкаси,  Громадське радіо

Закриття комплексу Тясминської водозахисної греблі на Черкащині для руху транспорту, яке відбулося майже рік тому, сьогодні спричинило нову проблему. Об’їжджаючи проблемний об’єкт, вантажівки розбили дорогу, що проходить кількома чигиринськими селами. Вона не пристосована до такого навантаження. Тому стала непрохідною і для шкільного автобуса. А вібрації від вантажного транспорту руйнують сільські хати при дорозі.

 Тясминська гребля була своєрідною переправою між двома областями — Черкаською та Полтавською. А також — дорогою до розташованого на водосховищі зернозберігального терміналу компанії «Нібулон». Однак про проблеми на споруді говорять вже десять років поспіль. Через загрозу руйнації мосту на греблі в 2017 році її закрили для вантажівок, а влітку минулого року — і для легковиків. Увесь транспорт пустили в обхід, дорогою через кілька сіл. Говорить Віктор Харченко, голова Чигиринської об’єднаної територіальної громади:


    «Усі користуються, важкий транспорт ходить, вони везуть продукцію: і Кременчук, і Світловодськ, не тільки «Нібулон». І з Черкас ідуть машини, десь купили у «Нібулона» зерно і повезли десь. Там багато машин їздить. Там як губернатор приїжджав, то ми три машини нагнали, об’їзну коли засипали».

Минулого тижня найбільш проблемну ділянку об’їзного шляху підремонтували, засипавши та розрівнявши. Дорогу відновлювали 2020 і 2019 року. Цьогоріч на ремонт знову спрямували гроші, 13 мільйонів гривень, але це, за словами Віктора Харченка, все одно не покриє усієї потреби:

    «Легкові машини ходили раніше цією дорогою, де зараз ями. Вони не ходили через греблю, бо там теж дамба така собі, не з руки було. Сюди було з руки ходить. Але, коли стало питання, коли фури розбили ці ями, то вже легше туди було проїхать. Оце таке. Патова ситуація, патова.

Упродовж 60 років існування Тясминської греблі, споруди, що входять до її комплексу, жодного разу капітально не ремонтували. Найслабшим її місцем є ділянка у 60 метрів: міст, який з’єднує дві частини переправи, пояснює Віктор Харченко:

    «Причина у цьому проміжкові у 60 метрів. Коли проходить великоваговий транспорт, він вібрує, дає навантаження на станцію. І лопаються стіни станції. Оцей місток, він давить на приміщення самої насосної. Утворюються тріщини, вона піддається руйнації».

Під мостом, три поверхи углиб під водою, — споруда помпової станції, каже начальник Черкаського управління захисних масивів дніпровських водосховищ Олександр Бовсуновський.

    «Під мостом проходять труби насосної станції, які скидають воду із Тясмина у водосховище. І міст, за визначенням інституту Укрбудреконструкція, в незадовільному стані. І побудований був із порушеннями норм, і за час експлуатації додалися проблеми. Сам комплекс у нормальному стані. Якщо тудою не пропускати транспорт, то ця дамба прослужить і 20, і 30 років».

Комплекс двокілометрової Тясминської греблі не був розрахований для проїзду великогабаритного транспорту. Його побудували для захисту від вод Кременчуцького сховища 26 сіл і міст області та 17 гектарів земель, розповідає Олександр Бовсуновський.

«Я передивився масу історичних матеріалів, проектних матеріалів, там взагалі пишуть, на будь-який комплекс є акт введення в експлуатацію, певні креслення і таки інше. На цей міст узагалі нічого немає. Одним словом написано тільки: в комплекс споруд входить і міст, який, під яким прокладено труби сифонового водоскиду, для, вдумайтесь, для автогужового транспорту».

Теоретично вирішити проблему можна, каже голова Чигиринської ОТГ Віктор Харченко. Є три варіанти:

«Перше — це зробити хороше асфальтне покриття, не буде вібрацій. Хороший шар асфальту накласти. Другий варіант — це якийсь місток там зробити. Арочний міст. Але ж він також якось буде впливати. І третє — зробити через Тясмин місточок. Але той місточок обійдеться десь біля двох мільярдів гривень. Тим більше там нема такого руху».

Наприкінці минулого тижня у Черкаській ОДА вирішили розглянути усі можливі варіанти виходу із ситуації зі Службою автомобільних доріг. Попередньо речник Служби, Юрій Дубрава повідомив, що власне Тясминська гребля їм не належить, а об’їзна дорога — місцевого значення.

https://hromadske.radio/publications/lopaiut-sia-stiny-stantsii-utvoriuiut-sia-trishchyny-na-cherkashchyni-ruynuiet-sia-hreblia-ta-susidni-z-neiu-khaty


Під час засідання комісії ТЕБ та НС в Черкаській ОДА обговорили технічний стан Тясминської дамби. Днями голова Черкаської ОДА Олександр Скічко в ході робочого візиту на Чигиринщину на прохання місцевих жителів оглянув проблемну ділянку. За його словами, питання варто розглядати концептуально у двох аспектах: ремонт дорожнього покриття захисної дамби та безпека експлуатації гідротехнічних споруд.

DSC_0572-768x512

 

Про це повідомляє пресслужба Черкаської ОДА.

– Дорогою з Чигирина заїхав до Тясминської дамби. Незаплановано. Там – уже роками серйозна проблема з дорогою в напрямі Канів–Чигирин–Кременчук. Місцеві жителі терплять великі незручності. Фури катастрофічно зруйнували покриття. Відсутність капітального ремонту може призвести до фатальних наслідків, – говорить голова ОДА.

За словами начальника Черкаського управління захисних масивів Дніпровських водосховищ Олександра Бовсуновського, Тясминській захисній дамбі вже майже півстоліття. Проте за час експлуатації ані капітальний ремонт, ані реконструкція не проводились. А ямковий ремонт автодороги, яка проходить через дамбу, робили ще за радянських часів.

Дамба відділяє Кременчуцьке водосховище від річки Тясмин і прибережних сіл, споруда є частиною дороги регіонального значення Р-10 Канів–Чигирин–Кременчук. Вона входить до комплексу захисних споруд масиву «Захист долини р. Тясмин». Потужність Тясминської насосної станції, що є найбільшою на Дніпровському каскаді водосховищ, становить 11,8 тис. Довжина Тясминської дамби – 1,9 км.

У зв’язку з аварійним станом комплексу Тясминської захисної дамби рух великовагового транспорту заборонений, що значно зменшує навантаження на гідротехнічні споруди. Разом із тим, це призвело до загострення соціальної напруги серед жителів тих населених пунктів, яким доводиться об’їжджати іншим маршрутом із дороги державного значення.

Вібрації від вантажного транспорту призводять до руйнації та просідання приватних будинків жителів м. Чигирин, сіл Стецівка та Галаганівка.

За результатами обстеження гідротехнічних споруд захисної дамби подальша експлуатація мостової частини можлива тільки після виконання капітального ремонту. У ході наради наголосили на необхідності проведення підводного обстеження споруд та актуалізації схеми об’їзного маршруту.

Голова Черкаської ОДА Олександр Скічко анонсував проведення наради спільно з керівником Служби автомобільних доріг, під час якої розглянуть детально варіанти вирішення проблеми:

– Як мені вчора сказали місцеві, на цю ділянку приїздили всі голови ОДА. Але, як бачимо, жодних змін не відбулося. Уже наступного тижня проведемо нараду з керівництвом Служби автомобільних доріг та предметно обговоримо можливі варіанти.

https://procherk.info/news/7-cherkassy/89540-skichko-perejnjavsja-stanom-tjasminskoyi-dambi